Charlotte Pieters

View Original

3 opties voor het coördineren van aannemers tijdens de werf

Tijdens de laatste fase van je bouwproject (de werffase), kom je gewoonlijk in contact met verschillende bouwpartners namelijk de aannemers. Elke aannemer heeft zijn specialisatie: er is iemand voor elektriciteit, iemand voor ruwbouw, dak, ramen, … Gezien je met zoveel verschillende partners zit, die ook elk nog eens hun eigen projecten en planning hebben, is er heel wat bij kijken om deze partijen op elkaar af te stemmen.  In deze blog bespreken we de drie meest gebruikte opties voor het coördineren van deze verschillende partners, inclusief voor- en nadelen.  

HET BELANG VAN EEN GOEDE COÖRDINATIE EN KORTE OPVOLGING

Het coördineren van aannemers tijdens de werffase is een cruciale taak die de efficiëntie, kwaliteit en uiteindelijk het succes van het project gaat bepalen. Een goede opvolging van de aannemers kan zorgen voor een aanzienlijke tijdswinst en daling van de kans op het maken van fouten.  

Wat kan er mis gaan:   

  • Vertragingen: als de coördinatie niet goed is, kunnen verschillende aannemers elkaar in de weg zitten, wat leidt tot vertragingen. Bijvoorbeeld, als de elektricien zijn werk niet kan doen omdat de loodgieter nog bezig is, schuift de hele planning op. 

  • Overlapping van werkzaamheden: zonder een strakke planning kunnen aannemers op hetzelfde moment op dezelfde plek moeten werken, wat chaos veroorzaakt en de efficiëntie vermindert. 

  • Kwaliteitsgebreken: als de coördinatie niet goed gebeurt, kunnen bepaalde taken overhaast worden uitgevoerd om de vertragingen in te halen, wat ten koste gaat van de kwaliteit. Een veel voorkomend probleem hierbij is dat het niet duidelijk is wie wat doet: bijvoorbeeld een raam aan een plat dak, wie doet de waterdichting vanaf het raam naar het dak?  

  • Bijkomende kosten: slechte coördinatie kan leiden tot herwerk, vertragingen en inefficiënt gebruik van materialen, wat allemaal extra kosten met zich meebrengt. Bijvoorbeeld, als leidingen opnieuw moeten worden gelegd omdat deze niet correct geïnstalleerd waren, kan dit leiden tot extra kosten.  

 

1. ZELF COÖRDINEREN

Wanneer je als opdrachtgever ervoor kiest om zelf de verschillende aannemers te coördineren, ga jij voornamelijk instaan voor de communicatie tussen de verschillende partijen en het opstellen en opvolgen van de planning.  

VOORDELEN:  

  • Kostenbesparend: je hoeft geen externe coördinator in te schakelen. Maar let hierbij ook op: als jij heel vele van je (werk)tijd gaat besteden aan het coördineren van je bouwproject, heeft dit ook een indirecte (niet exacte) kostprijs. 

  • Volledige controle: je hebt zelf de touwtjes in handen  

NADELEN:  

  • Tijdsintensief: het coördineren van aannemers vergt veel tijd en inspanning, die je misschien niet hebt. 

  • Gebrek aan expertise: zonder de juiste ervaring en kennis kan het moeilijk zijn om problemen efficiënt op te lossen. 

  • Stressvol: het managen van meerdere aannemers en het oplossen van onvoorziene problemen kan erg stressvol zijn.  

2. INHUREN VAN EEN PROJECTMANAGER, COÖRDINATOR OF ALGEMEEN AANNEMER

Ik neem het inhuren van een externe projectmanager of coördinator in die voorbeeld graag even samen met het selecteren van een algemeen aannemer. In het geval van het werken met een projectmanager, ga je een externe partij inschakelen om de verschillende partijen op elkaar af te stemmen. In het geval van het werken met een algemeen aannemer, ga je één partij contacteren die zelf verschillende aannemers gaat contacteren en op elkaar afstemmen.  

VOORDELEN:  

  • Professionele aanpak: een projectmanager / algemeen aannemer heeft de nodige ervaring en kennis om het project soepel te laten verlopen. 

  • Één aanspreekpunt: je hoeft geen 10 verschillende partijen te contacteren of in te lichten bij een verandering. Er is één aanspreekpunt die je kan verder helpen.  

  • Tijdwinst: jij kan je concentreren op andere belangrijke zaken terwijl de projectmanager / algemeen aannemer de coördinatie verzorgt. 

  • Efficiënte probleemoplossing: projectmanagers / algemeen aannemers zijn getraind om snel en effectief op problemen te reageren. 

NADELEN:  

  • Het inhuren van een projectmanager / bouwcoördinator kan duur zijn. Gewoonlijk werken zij met percentage van +/- 10 - 15% op de prijzen van de verschillende aannemers.  

  • Afhankelijkheid: je bent afhankelijk van de projectmanager / contactpersoon bij de algemeen aannemer voor de kwaliteit en opvolging van het project.  

3. COÖRDINATIE DOOR DE ARCHITECT

In deze laatste optie gaan wij als architect de coördinatie voor jou uit handen nemen. We vragen offertes op bij verschillende partijen, overleggen die met jou als opdrachtgever om zo een weloverwogen keuze te nemen. Tijdens de werf gaan we de (wekelijkse) verfvergadering organiseren met de verschillende partijen waar zowel technische zaken als timing besproken worden.  

VOORDELEN:  

  • Technisch inzicht in het volledige project: als architect kennen we het otnwerp door en door, we kunnen zo de uitvoering ervan nauwkeurig opvolgen. 

  • Efficiënte communicatie: wij fungeren als de schakel tussen het ontwerp en de uitvoering. Er is niet nog een bijkomende partner nodig.  

  • Kostenbesparing: door onze technische kennis en ervaring kunnen we efficiënte oplossingen bieden en zo kosten besparen. 

  • Tijdswinst: jij hoeft je geen zorgen te maken over de dagelijkse coördinatie en je kan je richten op andere zaken die voor jou belangrijk zijn!  

NADELEN:  

  • Extra kosten: hoewel de coördinatie door de architect vaak minder duur is dan een projectmanager, kunnen er extra kosten verbonden zijn aan deze service. 

 

Let wel op: niet elke architect neemt ook de coördinatie van de verschillende aannemers op zich. Wij bieden dit wel aan en lopen bovendien extra warm van dergelijke projecten. Omdat we dan de volledige controle over de werf en het project hebben. Zo kunnen we het beste eindresultaat bereiken!  

WAAROM DE COÖRDINATIE VAN DE VERSCHILLENDE AANNEMERS AAN JE ARCHITECT UITBESTEDEN?

Als architect zijn wij niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerp van uw project, maar ook voor het verzekeren van de kwaliteit en het vlotte verloop tijdens de werffase. Door de coördinatie van aannemers aan ons als architect uit te besteden, profiteert u van onze uitgebreide ervaring en expertise. We zorgen ervoor dat het project soepel verloopt, dat de communicatie tussen alle betrokken partijen helder en efficiënt is en dat jouw (ver)bouwproject zoveel mogelijk op tijd en binnen budget wordt opgeleverd. Jij bespaart tijd en vermindert de stress die gepaard gaat met het zelf managen van aannemers. Wij nemen je project uit handen en doen er alles aan om je bouwdroom te realiseren.  

Heb je al concrete plannen en ben je nog op zoek naar een architect? Ik help je heel graag verder! Vul het contactformulier in en ik neem snel contact met je op.

 


CHARLOTTE PIETERS

Charlotte is ingenieur-architect. Ze wil jou helpen aan een vakantiegevoel bij jou thuis, op een duurzame manier zonder in te boeten op luxe. Dat doet ze via haar architectuuropdrachten voor verbouwing of nieuwbouw, waarbij ook jij aan de slag kan met jouw woning.